Gelezen

Boek review: Het familie portret – Jenna Blum

het familie portret, Jenna Blum, geschiedenis roman, oorlogHet familie portret, het semi-biografisch debuutroman van Jenna Blum. Ik sla net het boek dicht. Eén van de meest indrukwekkende boeken op mijn gelezen boeken lijstje. Een boek over een moeder en haar dochter in de tweede wereldoorlog en daarna.

Het Familie portret van Jenna Blum

Het boek is opgedeeld in twee verhaallijnen. Het heden; over Trudie, een docente geschiedenis op de universiteit die een onderzoek start naar de verhalen van Duitse oorlogsslachtoffers uit diezelfde periode. Zij was vier jaar toen zij en haar moeder door een Amerikaanse soldaat werden bevrijd. Ze kan zich weinig herinneren maar heeft één bewijsstuk van haar moeder gevonden. Een familie portret van haar op jonge leeftijd met haar moeder en een Duitse ss-officier waarvan ze denkt dat dat haar vader is. Haar moeder zwijgt in alle talen, ‘het verleden is dood, en dat kan maar beter zo blijven’. Door middel van haar onderzoek probeert zij meer te weten te komen van de rol van de gewone Duitse burgers in de oorlog en de waarheid over haar moeders verleden.

En het verleden; Anna, een Duitse jonge vrouw, de dochter van een Duitser, bevriend met verschillende ss-officieren. Ze raakt bevriend met een Joodse dokter en hij verwekt bij haar een kind, Trudie. Wanneer hij wordt opgepakt vlucht Anna voor haar vader en gaat bij het verzet. Ze moet de bakkerij draaiende houden en de zorg voor haar dochter en zich staande houden in bittere tijden van oorlog.

Ik ben al lang geboeid door verhalen over de oorlog. Ik heb er al vele romans over gelezen. Misschien omdat het een ongelofelijke periode is geweest. Een periode waar ik me zo weinig bij kan voorstellen en waarvan je vandaag de dag bijna niet geloofd dat het zo ooit is geweest, en in sommige delen van de wereld nog steeds zo is. Een periode waarin mijn eigen opa’s en oma’s hebben geleefd. Waar ze vroeger over vertelde. Toen ik eigenlijk nog te klein was en niet het geduld had om naar die indrukwekkende verhalen te luisteren. Wat een spijt heb ik daar nu van. Een periode die eigenlijk nog maar zo kort geleden is en die we gewoon nooit meer mogen vergeten.

Dit boek beschrijft een ongelofelijk aangrijpend verhaal. Zeer goed geschreven, goed te volgen ondanks de twee verhaallijnen die door elkaar lopen. Een echte aanrader. Een boek wat het lezen en niet meer vergeten zeer zeker waard is!

Leuk! een reactie