Happy mama

Hoe stop je met piekeren? Rust in je hoofd

Hoe stop je met piekeren? Tips om rustiger in je hoofd te zijn en je gedachten te controleren - mamamaai

Hoe stop je met piekeren? Hoe kun je er voor zorgen dat je niet continue cirkeltjes draait met je gedachten? Piekeren is echt super irritant. Je voelt je er onrustig en gestrest door en kunt er niet van slapen. Heb je eindelijk de tijd om te ontspannen, draait je hoofd weer door. Wat minder piekeren, dat zou toch fijn zijn.

Het leuke is, je brein is plastisch. Dat betekent dat we het kunnen vormen. Dat stukje waar je veel aandacht aan geeft, groeit. Je word steeds beter in wat je traint, net als met een spier. En dat waar je minder aandacht aan geeft, dat wordt langzaam kleiner. Dat betekent dat je jezelf dus, ook al heeft dat tijd nodig, dingen kunt aan en afleren.

Hoe vaker je dingen herhaalt, hoe sterker de nieuwe verbinding in je hoofd gelegd wordt, hoe beter je er in wordt. Klikt logisch toch? En als je stopt met herhalen, dan merk je dat je dingen toch niet meer zo goed kon als toen je keihard aan het trainen was.

Oke, terug naar piekeren. Simpel gezegd, hoe meer je piekert, hoe beter je kan piekeren. Dat is nou net niet de bedoeling toch? We willen juist dat dat stukje in ons brein kleiner word en een ander stukje trainen. Het stukje aandacht training.

Hoe stop je met piekeren?

Ik kan wel zeggen dat ik queen piekeren was. Ik ben van nature denk ik iemand die heel veel in mijn hoofd leeft. Ik zag enorm snel beren op de weg, denk altijd eerst 100 keer na voor ik iets doe en achteraf 100 x na hoe ik het beter of anders had kunnen doen, wat mensen van me zouden kunnen vinden, of ze me wel aardig vonden, of ik het allemaal wel goed deed, of ik wel leuk genoeg was. Man er zijn zo enorm veel dingen waar je je zorgen over kunt maken.

Maar het leuke is, het hoeft niet. Ik kan echt zeggen dat ik steeds beter leer dat ik mijn eigen gedachten in de hand kan houden. Dat kost tijd, het is een proces, eentje waarin je nooit uitgeleerd raakt (denk ik). Ik ben er nog zeker niet maar voel me al zo veel rustiger EN ik pieker enorm veel minder, val sneller in slaap en kan negatieve gedachten veel makkelijker ombuigen naar neutrale of positieve. En ik durf echt wel te zeggen dat als ik dat kan, dan moet jij dat ook kunnen.

Er zijn verschillende manieren en tips om rustiger te worden in je hoofd en te stoppen met piekeren en piekergedachtes.

1.Meditatie

Met mediteren leer je je gedachten bewust sturen. Gedachten zijn er altijd. De kunst is om aan gedachten die je hoofd binnen zweven, geen waarde of oordeel te hangen.

Er zijn verschillende manieren van meditatie en ik begon hier pas recent mee. Ik merk al voordelen. Later als ik meer oefening en ervaring heb, en me er meer in verdiept, want man het is echt wel interessant, dan kom ik daar op terug.

2.Realiseer je dat piekeren nutteloos is

Piekeren gaat vaak over dingen die nog moeten gebeuren, die al zijn gebeurd of dingen waar we totaal geen controle over hebben. Wat anderen van ons zouden kunnen denken bijvoorbeeld. En de zorgen en angsten die we hebben komen heel vaak niet uit. Super zonde om onze tijd aan te verdoen.

Probeer je te realiseren dat piekeren niks oplost. Ja alsof je dat niet wist he? Maar echt, het is totaal nutteloos. Door te piekeren bekijk je een probleem heel smal. Je hebt allerlei gedachten en draait als het ware in rondjes rond in je hoofd. Het wordt onredelijk en onoverzichtelijk. Nee echt, het lost niks op.

Je kunt heel beust tegen jezelf zeggen dat door je zorgen te maken over de toekomst, de toekomst niet gaat veranderen.En het verleden al helemaal niet. Het is al gebeurd en het gaat helemaal niks meer veranderen als we daar de hele nacht van wakker liggen. Het zou wat zijn als het kon, maar het kan niet. Het beste wat je nu nog kan doen is er voor jezelf een les uit trekken en accepteren dat iets is zoals het nu is.

Piekeren, gaat het probleem niet oplossen. ‘Heeft het dan zin om de hele nacht na te denken over het probleem? Morgen als ik geslapen heb en weer fit ben, kijk ik er nuchter naar.’ Ik vraag me dit letterlijk af op het moment dat ik voel dat ik in een denk spiraal terecht kom. Door heel bewust tegen jezelf te zeggen dat dit wat je aan het doen bent, niet helpt, maar ECHT niet helpt, kun je het leren loslaten en het op een ander moment weer oppakken als dat nodig is.

3.Ontspan je lijf

Let op je ademhaling. Adem een paar keer heel diep in. Laat je schouders zakken. Voel in je lijf waar stress zit en ontspan.

4.Train jezelf naar positieve dingen te kijken

Waarom zou je er direct vanuit gaan dat het niet gaat lukken bijvoorbeeld? Ik leer mijn kinderen dat als ze tegen zich zelf zeggen dat het niet lukt, dat waarschijnlijk ook zo is omdat ze hun hoofdjes programmeren op het lukt niet. Maar als ze tegen zichzelf zeggen dat ze het wel kunnen, dat de kans veel groter is dat het wel lukt.

Als je geneigd bent dingen snel van de negatieve kant te zien, dan zal je ook sneller pieker gedachtes hebben. Probeer vaker de positieve kanten te zien. En dat geldt ook voor niet fit zijn of vermoeid. Daardoor worden we sneller onzeker, gaan sneller twijfelen en sneller piekeren. Dus ben je bewust van hoe je in je vel zit en werk daar aan.

5.Begin met oplossen van het probleem

Je kunt je enorm zorgen maken en piekeren over onderwerpen waar je echt niet uit lijkt te komen. Hoe langer je er over nadenkt, hoe vaster je lijkt te zitten. Vraag je af of je nadenkt over de oplossing of over het probleem.

Soms helpt het als je gewoon aan de slag gaat. Begin bij het begin. Zet een stap, een kleintje is voldoende. Deel het probleem op in heel kleine stukjes. Het gevoel dat je er wat aan doet, kan al helpen je zorgen te verminderen.

Of los het gewoon op. Sommige dingen blijven we tegen aan hikken. Maak het af of laat het los.

6.Schrijf je zorgen op of deel ze

Door gedachtes van je af te schrijven of met anderen te delen lijken ze direct al een stuk minder erg. Als je regelmatig schrijft, merk je misschien patronen op of krijg je veel inzichtelijker wat het probleem nou eigenlijk is. Je kunt ze daarna oplossen en veel makkelijker loslaten.

Remember, stoppen met piekeren en negatief denken, is een proces. Je doet dat niet van de een op andere dag. Blijf volhouden en jezelf er aan herinneren. Blijf oefenen en het gaat je lukken!

Aanrader om te lezen als je minder drama in je leven wil en meer rust in je hoofd

Recent startte ik de facebookgroep Happy Mama – project leuker leven. Mijn leven leuker, minder gehaast en minder stressvol maken en een leukere mama zijn, is mijn persoonlijke missie. In die groep deel ik alles wat ik weet en waar ik de afgelopen jaren mee heb geëxperimenteerd rondom leuker leven. Ben je nieuwsgierig en wil je erbij, dat kan, klik op de afbeelding en voel je welkom, gezellig!

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Naomi
    12 februari, 2020 at 16:59

    Heel interessant om te lezen dit. Phoe man, mijn piekergedeelte is uitstekend getraind. Voor mij werkt opschrijven, even denken met andermans hoofd door te lezen en creatief doen. En buiten zijn natuurlijk;). Je lijf ontspannen is een tip waar ik nog wel iets mee kan.

    • Reply
      MamaMaai
      12 februari, 2020 at 19:45

      Hahaha ik moest je zin even een paar keer lezen voor ik hem snapte, even denken met andermans hoofd???? Maar snap hem nu, dat doe ik zelf ook veel inderdaad 😉

    Leave a Reply